Jednym z celów przyświecających idei budowania parkletów jest poprawa konkurencyjności śródmiejskich firm względem centrów handlowych, które odciągają klientów z dala od centrum miasta (1).
W krajach zachodnich przedsiębiorcy zauważyli, że więcej korzyści przynosi im parklet niż jedno miejsce parkingowe(2). Wynika to zarówno z tego, że piesi spędzając czas w jego obrębie nie tylko dostrzegają dotychczas nieznane im punkty usługowe, z których zaczynają korzystać, ale także spożywają w nich produkty zakupione w restauracjach i kawiarniach nie zajmując miejsc w tychże lokalach. Sprawia to, że parklety stają się także ogólnodostępną alternatywą dla ogródków gastronomicznych(3).
Innym ich znaczącym walorem jest to, że mogą na nich odpocząć osoby biegające między punktami handlowymi w trakcie robienia zakupów, lub znudzeni małżonkowie oczekujący jak ich druga połówka w końcu wyjdzie ze sklepu. Czy można to uznać za rewolucję w handlu? Raczej nie, przecież wysepki z siedziskami i odrobiną zieleni są dobrze znane z centrów handlowych!
Co więcej parklety dzięki swojemu oddziaływaniu na handel i usługi skutkują ożywieniem gospodarczym danej przestrzeni, przyczyniając się także do realizacji ekonomicznego aspektu rewitalizacji(4), na którą to obecnie tak mocno kładzie nacisk Urząd Miasta Łodzi.
Źródła:
- (1) Parklet Feasibility study for the city of Raileigh, Raileigh Urban Design Center And Office Planning and Development, 2013, s 23.
- (2) B. Hunter i R. Bernard, “’Parklet’ program expansion recommended in Vancouver”, [w:] News 1130, dostęp: http://www.news1130.com/2016/05/30/parklet-vancouver/, przeglądane: 22.09.2016 r.
- (3) San Francisco Parklet Manual, Pavement to parks and City of San Francisco, 2015, s. 5 i 56.
- (4) NN, In partnership with SFDPW and SFMTA, the Planning Department has released a call for proposals for new Parklets, 2014, dostęp: http://sf-planning.org/article/apply-parklet, przeglądane: 22.09.2016 r.
{OK}