Parklet dla Łodzi

Idea parkletu narodziła się w San Francisco w 2005 roku. Pierwszy parklet był rozstawiony zaledwie na dwie godziny z okazji zorganizowanego po raz pierwszy w historii wydarzenia o nazwie Park(ing) Day. Obecnie wydarzenie to jest międzynarodowe.

Pierwszy parklet zagościł na stałe w San Francico na ulicy Divisadero Street. Na miejscu dwóch miejsc parkingowych pojawiła się nowa, estetyczna i żywa przestrzeń. Dzisiaj w mieście jest ich ok. 50. Idea parkletu z czasem się rozprzestrzeniła na inne regiony, a różnorodny wygląd jej realizacji można podziwiać w wielu miejscach na świecie.

USA, San Francisco 22nd street: Przy projektowaniu parkletu warto również pomyśleć o rowerzystach i umieścić dla nich stojak. Autor: Rebar Licencja: CC https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/ [Źródło]

 Kanada, Vancouver, Robson Street. Parklet daje możliwość odetchnięcia od uciążliwego i męczącego przeciskania się w tłoku. Autor: Paul Krueger Licencja CC: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.0/ [Źródło]

parklet san francisco noregia streetUSA, San Francisco, Noregia Street: Dowód, że parkowanie równoległe nie jest warunkiem obowiązkowym przy tworzeniu parkletu. Autor: Matarozzi Pelsinger Builders & Wells Campbell photography Licencja: CC https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/ [Źródło]

parklet san francisco powell streetUSA, San Francisco, Powell Street The Union Square BID wnioskował o zastąpienie parkingu przez parklet i sam pokrył cały koszt budowy. Autor: Payton Chung Licencja: CC https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/ [Źródło]

parklet san francisco parklet 24th streetUSA, San Francisco, 24th street: Czasami nawet rząd donic i zwykłe stoliki z krzesłami wystarczą, aby zapewnić komfort użytkownikom. Autor: San Francisco Planning Department Licencja: CC https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/  [Źródło]

parklet sao pauloBrazylia, São Paulo. Parklet można wzbogacić o wysoką zieleń w miejscach, gdzie jest jej niewystarczająco. Autor: Luísa Zottis/EMBARQ Brasil Licencja: CC https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.0/ [Źródło]

parklet sf stockton streetUSA, San Francisco Stockton Street. Pizzeria Tony's Pizza Napoletana otworzyła swój własny parklet. Autor: Alanagh Gannon Licencja: CC https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/ [Źródło]

parklet Raleigh North California Salisbury streetUSA, San Francisco, SalisburyStreet. Autor: Ron W Licencja: CC https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.0/ [Źródło]

parklet french quarter SFUSA, San Francisco, French Quarter. Autor: Kathleen Corey Licencja: CC https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/ [Źródło]

parklet sf hayes streetUSA, San Francisco, Hayes Street. Autor: Kathleen Corey Licencja: CC https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/ [Źródło]

parklet san francisco polk streetSA, San Francisco, Polk Street. Autor: San Francisco Planning Department Licencja: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/[Źródło]

 

Parklet to przestrzeń dla pieszych, która odpowiada na niedostatek przestrzeni publicznych oraz zieleni w mieście. Niewielkie rozmiary (najczęściej 2 miejsca parkingowe) pozwalają na zlokalizowanie go w zasadzie wszędzie. Dodatkowym atutem jest fakt, że korzystać może z niego każdy. Przestrzeń dotąd zajęta przez 1 samochód, może zostać wykorzystana przez wielu przechodniów. Rozwiązanie to jest nowością w Polsce, ale na świecie cieszy się coraz większą popularnością. Dlatego chcemy zaprezentować ideę parkletu łodzianom. Zakładamy lokalizację parkletu w ścisłej zabudowie śródmiejskiej, gdzie najbardziej odczuwalny jest brak zieleni oraz miejsc wspólnego spędzania czasu.