Szanowna Pani prezydent Łodzi, zwracamy się do Pani w związku z trwającą epidemią. Prosimy wziąć pod uwagę nasze propozycje dotyczące ułatwień dla pieszych
Na podstawie art. 241 Kodeksu postępowania administracyjnego, w związku z wejściem w życie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 kwietnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz. U. z 2020 r. poz. 697), składamy wniosek o umożliwienie mieszkańcom należytego wykonania zapisów §17 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.
Ów przepis nakazuje zachowanie między pieszymi odległości nie mniejszej niż 2 metry od siebie. Tymczasem na terenie Łodzi na wielu ulicach jest to niemożliwe, gdyż zbyt wąskie chodniki oraz parkujące na chodnikach samochody zostawiają pieszym mniej niż 2 metry szerokości.
Wnioskujemy zatem o wskazanie miejsc, gdzie zamierzają Państwo:
-
zezwolić pieszym poruszać się po jezdni,
-
wprowadzić taką organizację ruchu na stałe lub czasowo (za pomocą taśm, słupków lub innych wygrodzeń), aby piesi mieli możliwość chodzenia chodnikiem zgodnie z zapisami rozporządzenia,
-
przenieść ruch rowerowy z chodników (ciągów pieszo-rowerowych) na jezdnię,
-
poszerzyć istniejące i wyznaczyć nowe pasy ruchu dla rowerów na jezdniach, celem zwiększenia miejsca dla pieszych, integracji sieci ruchu rowerowego i poprawy bezpieczeństwa ruchu,
-
utworzyć strefy rekreacji dla mieszkańców w miejscach, w których najbliższy park lub inny teren zieleni oddalony jest więcej niż 400 metrów, umożliwiając bezpieczne korzystanie z przestrzeni miasta bez potrzeby pokonywania znacznych odległości.
Uzasadnienie:
Epidemia, której skutki dotknęły także Polskę, wymusza nowe spojrzenie na funkcje w przestrzeni miast na całym świecie. Ograniczona mobilność, praca zdalna, strach przed zarażeniem spowodowały znacznie ograniczony ruch na ulicach, a zalecenia zachowania dwumetrowego odstępu między ludźmi ukazały niewystarczające rozmiary ciągów pieszo-rowerowych nawet w najbardziej rozwiniętych metropoliach świata. Pojawia się potrzeba zdecydowanych, daleko idących zmian w miastach, nawet w tym wyjątkowo trudnym dla wszystkich okresie, mająca na celu dostosowanie ich przestrzeni do zasad bezpieczeństwa ruchu, a w szczególności pieszych i rowerzystów.
W Polsce są już miasta, które przeniosły parkowania z chodników na jezdnie. Jednoznacznie wskazują, że ruch drogowy jest obecnie znacznie mniejszy, więc potrzebuje mniej miejsca na drogach. Obowiązujące ograniczenia liczby pasażerów komunikacji publicznej sprawiają, że korzysta z nich kilka razy mniej osób. Mieszkańcy więcej chodzą i jeżdżą na rowerach, bo to najbezpieczniejsze obecnie środki transportu. Potrzebują szerszych chodników, także dla zapewnienia społecznego dystansu podczas chodzenia i stania w kolejkach. Mieszkańcy potrzebują przeniesienia parkowania i ruchu rowerowego na jezdnie.
W czwartek 23 kwietnia Kraków zapowiedział, że w maju przeniesie parkowanie z chodników na jezdnie na ul. Dietla i Mogilskiej. Na Grzegórzeckiej zostanie zlikwidowane parkowanie na chodnikach, aby piesi mieli tam więcej miejsca. Na Moście Grunwaldzkim przeniosą ruch rowerowy z chodnika na jezdnie. Na ul. Podwale oddadzą pieszym część jezdni. Przykłady wprowadzanych zmian prezentują grafiki:
źródło: http://mobilnykrakow.pl/krakowska-tarcza-dla-mobilnosci
Przedstawiamy także kilka przykładów miast na całym świecie, które już wprowadziły takie zmiany:
- Wiedeń otwiera 20 ulic tylko i wyłącznie dla pieszych:
(foto: derstandard.at)
- Oakland otwiera ponad 100 km ulic tylko dla pieszych i rowerzystów, aby w czasach pandemii zapewnić mieszkańcom odpowiednią ilość przestrzeni:
(foto: calbike.org)
- Burmistrz Filadelfii zamknął część jednej z głównych arterii miasta (Martin Luther King Jr. Drive), aby ułatwić pieszym i rowerzystom zachowanie dystansu:
(foto: bicyclecoalition.org)
- Bogota z kolei rozszerzyła sieć dróg rowerowych, przeznaczając dla nich część wielu jezdni:
(foto: thehour.com)
- W Berlinie przez wiele lat nie powstało tyle dróg rowerowych, co w ciągu kilku ostatnich tygodni:
(foto: tagesspiegel.de)
Wszyscy stanęliśmy w obliczu niespodziewanej i nagłej zmiany, do której musimy się przystosować. Na większości ulic polskich miast zachowanie odpowiedniego dystansu między pieszymi jest fizycznie niemożliwe. Ponadto spacer w pobliżu jeżdżących samochodów i wdychanie spalin dodatkowo osłabia nasze płuca i sprawia, że stajemy się bardziej podatni na infekcje dróg oddechowych.
Istotnym elementem jest także popularyzacja roweru jako środka transportu i ułatwienia w poruszaniu się nim na naszych drogach. Rower bowiem jest z punktu widzenia ryzyka zarażenia bezpiecznym środkiem transportu, dodatkowo wzmacniając nasze płuca chroni nas przed infekcją. Niemieckie samorządy prowadzą obecnie kampanie informacyjne zachęcające do dojazdów do pracy rowerem.
(foto: Tagesspiegel.de)
Dzięki polepszeniu warunków chodzenia i jazdy rowerem możemy odciążyć komunikację miejską, która ze względu na wiele zmian w rozkładach jazdy, stała się niewydolna, a pasażerowie grupują się w pojazdach i na przystankach, nie zachowując odpowiedniej odległości między sobą.
Szanowni Pani prezydent, krótko mówiąc: OTWÓRZMY ULICE!
Federacja Piesza Polska, ul. Koszykowa 67/21, 00-667 Warszawa
W imieniu organizacji członkowskich i wspierających Federacji Piesza Polska:
- Szczeciński Ruch Miejski
- Zielone Mazowsze, Warszawa
- Społeczny Rzecznik Pieszych w Bydgoszczy
- Pieszy Elbląg
- Miasto Jest Nasze, Warszawa
- Rowerowy Szczecin
- Idee przez miasto, Szczecin
- TAK dla Łodzi
- Wspólny Olsztyn
- Piesze Bielsko-Biała
- Kielecki Rzecznik Osób Niezmotoryzowanych
- Fundacja Fenomen, Łódź
- Instytut Działań Miejskich, Białystok
- Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej
- Akcja Miasto, Wrocław
- Warszawski Alarm Smogowy
- Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki
- Instytut na rzecz Ekorozwoju, Warszawa
- Szczeciński Holender
- Nowy Szczecin
- Urbanator, Poznań
- Rodzic w Mieście, Warszawa
- Bractwo Rowerowe, Radom
- Wola Mieszkańców, Warszawa
- Instytut Spraw Obywatelskich, Łódź
- Strefa Mieszkańców, Warszawa