Aktualności

Subskrybuj

Oświadczenie
captcha 

15 łódzkich organizacji pozarządowych nie zgadza się z formułą “internetowej ankiety” jako jedynej metody na konsultowanie rozmieszczenia stacji roweru miejskiego z mieszkańcami Łodzi

Chciałoby się rzec: Łódź partycypacją stoi. Gdyby mierzyć jakość działań związanych z włączaniem mieszkańców we współdecydowanie o mieście liczbą artykułów na temat zeszłorocznej edycji budżetu obywatelskiego - można pomyśleć, że Łódź jest ogólnopolskim liderem. Z pewnością nasze miasto ma na swoim koncie kilka doświadczeń, które mogą służyć innym miastom jako dobra praktyka w tym temacie. Jednak jeśli przyjrzeć się bliżej poszczególnym wypowiedziom lub działaniom władz Łodzi, może okazać się, że wiele musimy się nauczyć. Niestety działanie Zarządu Dróg i Transportu pokazuje, że zwłaszcza ta jednostka nie do końca rozumie: czym powinny być konsultacje społeczne; jakie wartości za nimi stoją; jakich podstawowych zasad należy się trzymać przy ich realizacji…

13 lutego 2014 r. Zarząd Dróg i Transportu na nowootworzonej stronie facebookowej "Rowerowa strona Łodzi" ogłosił rozpoczęcie konsultacji społecznych rozlokowania stacji roweru publicznego w Łodzi. Co prawda w poście na portalu społecznościowym nie pojawiło się określenie "konsultacje społeczne":

Rowerem do pracy? do kina? Rower jako uzupełnienie komunikacji miejskiej? Czemu nie! Już w tym roku w Łodzi ruszy Łódzki Rower Publiczny (zwycięski projekt Budżetu Obywatelskiego). Chcemy, żeby stacje rozlokowane w mieście spełniały Wasze oczekiwania, dlatego już dziś otwieramy rowerową dyskusję! Pod Waszą ocenę oddajemy mapkę pierwszego etapu realizacji projektu, oraz ankietę, w której macie możliwość zaopiniowania każdej z zaproponowanych lokalizacji. Nie możecie nas zawieść! Każde zdanie ma znaczenie! Zaczynamy!

Jednak już w komunikacie zamieszczonym na stronie Urzędu Miasta Łodzi znajdziemy wyraźne odwołanie do instytucji konsultacji:

Oficer rowerowy Bartosz Zimny ze ZDiT poinformował, że zgodnie z założeniami, w pierwszym etapie ma powstać 50 stacji, obsługujących 500 rowerów, a w kolejnym roku baza ma zostać podwojona. Na początek stacje mają być zlokalizowane w centralnej części miasta, ale kolejne mają służyć połączeniu campusów łódzkich uczelni. Drugi etap rozbudowy systemu ma się rozpocząć wiosną 2015 roku, by docelowo osiągnąć 100 stacji, obsługujących 1000 rowerów. Do końca lutego prowadzone będą konsultacje społeczne oraz zbierane opinie w tej sprawie. Szczegóły na stronie: www.zdit.uml.lodz.pl [źródło.

Do przeprowadzenia konsultacji społecznych w tej sprawie Zarząd Dróg i Transportu został zobowiązany przez radnych Rady Miejskiej w środę 12 lutego 2014 r

Dlaczego więc przy określeniu "konsultacje społeczne" stawiamy znak zapytania? Zarząd Dróg i Transportu zignorował praktycznie wszystkie zasady prowadzenia konsultacji społecznych, określone w uchwale Nr LXIV/1357/13 Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 12 czerwca 2013 r., przede wszystkim:

  • organizacji konsultacji w sposób umożliwiający zapoznanie się z zagadnieniem będącym przedmiotem konsultacji, jak również konsekwencjami realizacji zadania w określony sposób (§ 3 Regulaminu);
  • zachowania formy Zarządzenia Prezydenta Miasta Łodzi dla ogłoszenia konsultacji społecznych wraz z wymaganymi elementami (§ 9 Regulaminu) i zastąpienia go ogłoszeniem na portalu społecznościowym oraz późniejszą informacją na stronie UMŁ;
  • realizacji konsultacji tylko w jednej formie (§ 10 Regulaminu), w dodatku zrealizowanej w sposób niepełny (jedynie forma elektroniczna);
  • niepoprzedzenia konsultacji społecznych akcją informacyjną, w tym nie opublikowano informacji o konsultacjach z czternastodniowym wyprzedzeniem (§ 13 Regulaminu).

W przypadku tylu naruszeń prawa miejscowego trudno jest uznać podejmowane przez Zarząd Dróg i Transportu działania za pełnoprawne konsultacje społeczne, których standard został określony i przyjęty już ponad 1,5 roku temu. 

Konsultacje społeczne mają na celu przedstawienie oraz wyjaśnienie konsultowanej kwestii, a następnie zebranie opinii i uwag na dany temat. 

W związku z taką sytuacją 15 organizacji pozarządowych działających na terenie Łodzi postanowiło przypomnieć władzom Łodzi, że konsultacje społeczne mają na celu przedstawienie oraz wyjaśnienie konsultowanej kwestii, a następnie zebranie opinii i uwag na dany temat.

Podpisany wniosek do prezydenta o przeprowadzenie konsultacji społecznychDlatego Fundacja Normalne Miasto Fenomen, Łódzka Inicjatywa na Rzecz Przyjaznego Transportu, Fundacja Subsidium, Stowarzyszenie Fabrykancka, Stowarzyszenie Ruch Kapitału Społecznego, ZHP Chorągiew Łódzka Hufiec Łódź Widzew, Łódź Design Festival, Instytut Spraw Obywatelskich, Stowarzyszenie im. St. Brzozowskiego, Świetlica Krytyki Politycznej w Łodzi, Fundacja Sendzimira, Fundacja Na Rzecz Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego Jaskółka, Fundacja Miejski Kolektyw, Fundacja Nowoczesnej Edukacji SPUNK, Stowarzyszenie Topografie oraz Stowarzyszenie "Obywatele Obywatelom" - złożyli dzisiaj wniosek do prezydenta Łodzi o przeprowadzenie konsultacji społecznych zgodnych z prawem miejscowym. Jest to pierwszy taki przypadek w Łodzi, aby kilkanaście organizacji pozarządowych wnioskowało o taką formę konsultowania ze społeczeństwem Łodzi.

Media: 
Radio Łódź "Organizacje pozarządowe: chcemy konsultacji ws. roweru miejskiego" 

{km}

embed video plugin powered by Union Development