Od dłuższego czasu apelowaliśmy o rozpoczęcie wprowadzania stref tempo-30 w naszym mieście. Rozwiązania znane w całej niemal Europie, w Łodzi były odbierane jako nieznane fanaberie nieprzychylnych samochodom ekoterrorystów. Ale prawda jest taka, że strefy wprowadza się dla poprawy bezpieczeństwa ruchu, dla poprawy jakości życia mieszkańców przy ulicach objętych tymi strefami. Obniżając prędkość, obniża się ryzyko powstania wypadku oraz natężenie hałasu na ulicy.
Takie ograniczenie znacząco podnosi bezpieczeństwo na drodze, ponieważ zmniejsza różnicę prędkości pomiędzy samochodami a innymi uczestnikami ruchu. Łatwej zatem zauważyć co dzieje się na ulicy, nasz mózg ma możliwość reakcji, gdyż nie uruchamia się widzenie "tunelowe" (30 km/ h to naturalne dla człowieka tempo szybkiego biegu). Warto zwrócić uwagę, że takie ograniczenie upłynnia jazdę i zwiększa przepustowość skrzyżowań. Średnia prędkość samochodów poruszających się w ruchu miejskim jest niższa od 30 km/h, a jadący z niższą prędkością kierowcy są skłonni do zachowania mniejszych odstępów przy przejeżdżaniu przez skrzyżowania. Więcej na temat stref tempo-30 (kliknij).
Stanowisko ZDiT
- Niestety, samo ustawienie znaków czy zwężenie jezdni i postawienie znaków nie powoduje tego, że kierowcy zwalniają. Dlatego będziemy stosować wyniesione przejścia dla pieszych i skrzyżowania, które spowodują, że kierowcy instynktownie zwolnią – powiedziała wicedyrektor ZDiT Katarzyna Mikołajec. Wiemy też, że Zarząd Dróg i Transportu planuje wprowadzenie pilotażowej strefy już w 2014 roku.
Strefy w 2014
Dlatego mając świadomość, że takie strefy trzeba tworzyć od razu w kilku miejscach, aby każdemu maksymalnie przybliżyć sposób działania jak i korzyści płynące z tego rozwiązania proponujemy, aby w 2014 roku wytyczyć pięć stref tempo-30. Zlokalizowane są w pięciu różnych częściach Łodzi:

Nazwa: Karolew I
Obszar ograniczony ulicami:
Liczba wjazdów do strefy (konieczność zamontowania odpowiednich znaków): 6
Ulice wchodzące w strefę:
Krzemieniecka - pomiędzy Bandurskiego a Karoleweską
Karolewska - pomiędzy Krzemieniecką a Bratysławską
Bratysławcka - pomiędzy Karolewską a Waltera-Janke
Wileńska - pomiędzy Maratońską a Bandurskiego
Wróblewskiego - pomiędzy Maratońską a Bandurskiego
Całe ulice: Chodkiewicza, Wyspiańskiego, Celna, Żubrowej, Kajakowa, Wygodna, Objazdowa, Nad Karolewką, Wioślarska, Narciarska, Trójskok.
{hb}